En tidligere redaktør i en av
Norges største aviser har sagt at mye av det massemedia leverer er vedtatte
sannheter, floskler, godt innarbeidet svada og annen informasjon med lav
sannhetsgehalt. Han har rett.
Her er noen eksempler:
1. Regjerningen vil bygge ny
veg fra Oslo til Bergen.
2. Faraoene i Egypt bygde mange
store pyramider.
3. Idretten får hvert år store
pengebeløp fra Norsk Tipping.
(Sjekk sannhetsverdien f.eks.
av utsagn nr. 3 ved å bruke Gorbatjovs tese om at sannheten er alltid konkret).
Svada og floskler glir lett inn
fordi vi er så vant til slikt og fordi de ofte virker smigrende. Jfr. Gro
Harlem Brundtland (AP): «Det er typisk norsk å være god».
Ny svada, nye kodeord og floskler
blir produsert i politiske miljøer og i PR- og omdømmefirmaer. Vi kan ta et
eksempel fra Geelmuyden Kiise AS:
Ifølge en av deres egne
avisannonser er de i dette selskapet beskjeftiget som «levende antenner for å
ta pulsen på samfunnet». Dette kan unektelig høres interessant og betryggende
ut, men det er svada. Sant er det jo ikke. I den sanne og konkrete
virkeligheten er nok ikke de ansatte hos Geelmuyden Kiise AS antenner, verken
levende eller døde. Og det går ikke an å ta pulsen på samfunnet, for i
virkeligheten har ikke samfunnet noen puls.
Nå kan du si at Geelmuyden
Kiise AS her bruker billedlig tale, og at de med «levende antenner» og «pulsen
på samfunnet» mener noe annet enn det som det kanskje kunne bety på vanlig,
godt norsk. Men hva mener de da? Og hvorfor ikke holde seg til det som ordene
betyr på alminnelig norsk?
«Levende antenner» og «pulsen
på samfunnet» er et par kodepregede floskler. Disse frasene bærer diskret bud
om en viss avstand til, og avsky for, alminnelig, redelig tale og om en viss
forakt for den alminnelige kvinne og mann. Annonsen med disse uttrykkene vil
kunne vekke anerkjennelse og bli vel mottatt i «de toneangivende kretser» som
PR-firmaet pleier å betjene.
I disse
kretsene søker man makt og profitt på bekostning av alminnelige hverdagsmennesker;
mennesker som de anser som sine nokså lettlurte undergivne.
Geelmuyden Kiise AS sin hensikt
med annonsen er å skaffe seg nye innbringende oppdrag.
PR-firmaets jålete svada og
floskler har preg av å være et kodesignal til firmaets potensielle og
velbeslåtte kunder: «Kom til oss! Vi kan, som dere ser, lage svada, floskler og
løgner! Vi kan forføre, manipulere og bedra «markedet» eller hvem det skulle
være - også etter oppdrag fra deg - selvsagt mot et passende honorar som du kan
trekke fra på skatten»!
Mange av PR-firmaenes ansatte
har forresten erfaring og «fartstid» fra politiske miljøer og verv.
Floskler og svada er både
moteriktig og godt innarbeidet i oss alle gjennom generasjoner. Det skal ofte
en møysommelig innsats til for å gjennomskue de etablerte, villedende og
forføreriske frasene.