Se også artikkel av professor Eivind Smith i Dagbladet 21.2.2015, side 58
Den grunnloven vi har i dag
bygger på maktdelingsprinsippet. Statsmakten er delt i tre; i den
lovgivende makt, i den lovtolkende og dømmende makt (domstolene), og i den
utøvende makt (forvaltningen).
Maktdelingsprinsippet skal
hindre at all statsmakt blir samlet på én hånd eller i én institusjon. Det er et
vern mot enevelde, tyranni og despoti, og prinsippet blir nøye fulgt i de
fleste siviliserte land.
«Toneangivende»
stortingspolitikere med sans for enevelde vil nå prøve å sette
maktdelingsprinsippet til side - uten å vekke for mye oppsikt,
naturligvis.
Den foreslåtte nye generelle unntaksklausulen i Grunnloven vil gi rom for hurtige endringer av grunnlovsbestemmelsers tolkning og betydning. Klausulen er en slags blankofullmakt som Stortinget prøver å gi seg selv. Blir den
vedtatt, vil den kunne flytte tolkingen av Grunnloven over fra Høyesterett og
domstolene og over til Stortinget. (I praksis til stortingsflertallet, p.t. 85
av 169 representanter. De 85 representantene vil kunne tilhøre ett og samme
parti og foreta lovendringer meget raskt).
Hvis grunnlovstolkingen av
Stortingets nye fullmakt blir lagt til Stortinget, blir det bare i mindre grad
opp til Høyesterett eller domstolene å finne ut hva grunnloven betyr. Da vil
Stortinget selv kunne bestemme hvor langt Grunnloven rekker og hvilke fortolkninger som skal legges til grunn.
Opplegget som er på trappene, går bl.a. ut på at stortingsflertallet ved enkle og hurtige lovvedtak skal kunne fastsette hva grunnlovsbestemmelser til enn hver tid skal bety. Det vil de kunne gjøre med såkalte "grunnlovsfortolkende lover" som kan vedtas på dagen. Domstolene skal måtte rette seg etter dem.
Med hjemmel / gjemmel i sin
nye, vide og kodepregede fullmakt, og ved hjelp av grunnlovsfortolkende
lover. vil stortingsflertallet etter hvert kunne gi rettsapparatet
instrukser eller føringer om hvordan det skal dømmes i aktuelle saker.
Slik instruksjons- eller
«føringsrett», direkte eller indirekte, åpen eller skjult, har makteliten
(styrerflokken) eller lederen i mange lite demokratiske land. Hvis den
foreslåtte nye bestemmelsen i Grunnloven blir vedtatt, vil Norge ta et langt
steg i retning av rettsusikkerhet og økte muligheter for maktmisbruk og
despoti. Stortingsflertallet får noe som nærmer seg en allmakt over lover og
grunnlov.
Nå ser det forresten ut til
at flere av våre politikere og stortingsrepresentanter tror, eller later som om
de tror, at de sitter inne med en allmakt over lovene allerede.
På en TV-overført
stortingshøring om asylbarnsaken tidlig i 2015 uttalte stortingsveteranen Per
Olaf Lundteigen (SP) for åpen mikrofon: «Det er Stortinget som fortolker de
lovene som Stortinget gir». De andre stortingsrepresentantene fortrakk ikke en
mine. Lundteigen ble likevel diskret irettesatt av professor Bernt som mente at
det nok fremdeles var domstolene som tolker lovene.
Blant topp-politikerne er det
flere enn Per Olaf Lundteigen som ser mørkt på maktdeling.
Formannen i Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomite heter Martin Kolberg og er fra AP.
Formannen i Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomite heter Martin Kolberg og er fra AP.
PS.
Enkelte representanter med
sans for overnasjonale konstruksjoner og sentralstyring, gjerne av hele universet, liker godt å snakke om noe de kaller «universelle regler». Det gjør iallfall f.eks. APs Thorbjørn Jagland som hevder at de regler han administrerer for Europarådet, er intet mindre enn universelle! Han og andre er tydelig påvirket av universalismen og kosmopolitismen. Nå vil slike som Jagland utvide maktområdet for sine "universelle regler". De er inne på tanken om å legge oppgaven med den endelige fortolkningen av den
nye, norske grunnlovsklausulen til en overnasjonal og "universell" domstol i utlandet.
Politikere med den oppfatning at deres tanker og ideer gjelder som normer for alt i hele universet, vil sjelden gå av vegen for å prøve å frata Norge eller andre land selvstyre og egen domsmyndighet.
Politikere med den oppfatning at deres tanker og ideer gjelder som normer for alt i hele universet, vil sjelden gå av vegen for å prøve å frata Norge eller andre land selvstyre og egen domsmyndighet.